Fetaostfyllda biffar i het ajvarsås

Okej okej. Herre i min lilla låda vad smarrig dagens middag var. O.M.G säger jag bara!! Original receptet fann jag på kostdoktorn.se Men som vanligt går min hjärna bananas och då får jag bara följa med och köra på allt vad den säger ;) Så här har ni min version på denna underbara rätt.
 
Du behöver: 
 
Till biffarna: 
 
500 gram köttfärs
1/2 paket fetaost
1 gullök
1 vitlöksklyfta
1 msk ajvar relish
peppar/salt
2msk persilja
 
Såsen: 
 
4 dl grädde
1 dl creme fraishe
3 msk ajvar
1 msk kalvfond
1/2 tsk sambal oelek
3msk persilja
 
Gör såhär: 
 
Hacka löken och vitlöken. Blanda samman detta med köttfärsen, fetaost, ajvar, persilja och peppar. Forma till biffar. (Jag gjorde 6st på 500gram köttfärs)
Stek i smörad stekpanna ca 3-4min på vardera sida. Lägg biffarna åt sidan och torka pannan rent. På med alla ingredienserna för såsen och låt koka upp. Lägg i biffarna och låt puttra på medelvärme i ca 10min. Under tiden så stek strimlad vitkål i rikligt med smör - bli så gott att ha till. 
 
//Glöm inte att trycka på gilla-knappen ;) 
0 kommentarer publicerat i Kötträtter
Taggar: Fetaostbiffar, LCHF, LCHFMAT, Lowcarb, Lowcarbhighfat, lowcarbfood